האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד
מממנים

HPortal מאחל חג פסח שמח וכשר!

CSS Overriding Default Text Selection Color
מצנפת המיון
ברוך הבא Guest המערכת זיהתה אותך כלא ממויין, תוכל להתמיין כאן
 

פאנפיקים אחרונים
שם הפאנפיק: -pain-
עודכן ב: 25.04.2024

שם הפאנפיק: ✨חכמה בלי גבולות✨
עודכן ב: 25.04.2024

שם הפאנפיק: בית הספר למפלצות ספרים
עודכן ב: 24.04.2024

שם הפאנפיק: צ'ו לבדה
עודכן ב: 24.04.2024

שם הפאנפיק: אובר קורקשן
עודכן ב: 24.04.2024

 

תגית YouTube
שינוי באופן השימוש בתגית "YouTube" בפורומים. לפרטים נוספים לחצו כאן
 

מצנפת המיון

"אני נראית קצת עלובה אך אל תזלזלו בי, כי כל הכובעים כולם, בזאת לא יתחרו בי. לי אין נוצה או מצחייה ולא פינות שלוש, אך בעניין של למיין תמיד אני בראש. כי כל אדם אשר אותי יחבוש על הקרקפת - כל מחשבה אצלו בראש מיד אלי נשקפת [...]"
- מתוך שיר הפתיחה של מצנפת המיון בשנת 1991.

מצנפת המיון היא פריט קסם בעל כוחות מיוחדים אשר שייך לבית-הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות, בו היא ממיינת את תלמידי השנה הראשונה לאחד מארבעת הבתים: גריפינדור, הפלפאף, רייבנקלו או סלית'רין. בעבר הייתה שייכת המצנפת לגודריק גריפנדור, אחד מארבעת המייסדים של בית-הספר.
המצנפת נמצאת בשימוש רק ביום הראשון של שנת הלימודים, כאשר היא ממיינת את התלמידים החדשים. בשאר ימות השנה היא שוכנת במשרד המנהל.

מצנפת המיון בסדרת הסרטים

היום הראשון ללימודים וטקס המיון
במהלך סעודת הפתיחה בכל שנה, התלמידים החדשים נעמדים בשורה לפני מצנפת המיון ואחד מהפרופסורים קורא בשמם לפי סדר אלפבתי. כאשר תלמיד נקרא בשמו, הוא ניגש לבמה נמוכה, מתיישב על שרפרף וחובש את המצנפת. לאחר כמה רגעים בהם היא אומדת על תכונותיו של התלמיד ושוקלת לאיזה מארבעת הבתים הוא מתאים, המצנפת מודיעה בקול רם על החלטתה, ומנתבת את התלמיד לביתו החדש. התלמיד יורד מהבמה וניגש לשולחן של הבית אליו הוא מויין.
המצנפת שוקלת את יעודו של התלמיד בפרק זמן של בין דקה לשנייה. אם נשפוט לפי המקרה של הארי עם המצנפת, ולפי הערה קצרה של הרמיוני, המצנפת יכולה לתקשר עם הילד שחובש אותה ולהתייעץ בו.

תקופת המייסדים
מצנפת המיון נתפרה שנים רבות לפני הוגוורטס של זמננו, ולא הייתה אלא כובע רגיל ששייך לגודריק גריפינדור. בתקופה זאת ארבעת המייסדים חילקו את התלמידים לבתים שנקראו על שמם, וחיפשו דרך בה יוכלו התלמידים להתמיין לאותם הבתים גם לאחר מותם. בכדי להגשים את אותה המטרה, שלף גריפינדור את המצנפת מראשו ויחד עם שאר המייסדים כישף אותה כך שתוכל למיין את התלמידים החדשים בבית-הספר. יותר מאלף שנים מאז, המשיכה המצנפת למיין תלמידים ועברה ממנהל הוגוורטס אחד למשנהו.
תלמיד גריפינדור אמיתי יוכל להוציא את חרב גריפינדור (שריד מוכר נוסף שהיה שייך לגריפינדור עצמו) בשעת הצורך מהמצנפת, לא משנה כמה מאובטחת היא. אנו רואים בכך עדות לזה שהמצנפת אכן הייתה רכושו של גריפינדור.

שירים של מצנפת המיון
בראשיתו של כל טקס מיון המצנפת מציגה שיר פרי עטה. אורך השיר ותוכנו משתנה משנה לשנה. בדרך כלל כוללים השירים את תפקידה של המצנפת, את התכונות המאפיינות את כל אחד מהבתים וכן אירועים אקטואלים מעולם הקוסמים. רון וויזלי ביטא את הדעה שלו בעניין, כשאמר שכל מה שעושה המצנפת במהלך שנת הלימודים זה לכתוב את השיר לשנה הבאה.
כאמור, לעיתים מזהירה המצנפת בשיריה את התלמידים מפני סכנה קרובה. בשנת 1995, לאחר שהמצנפת שרה בטקס המיון שיר שהתריע מפני עלייתו לשלטון של הלורד וולדמורט, לא הבינו התלמידים כיצד היא מודעת לאירועים שמתרחשים בעולם הקוסמים. חלקם טענו שהיא מקבלת מידע מאלבוס דמבלדור, אך לא ידוע אם גם בשנים קודמות מנהל בית הספר היה דמות שמעורבת בענייני משרד הקסמים, כזאת שיכלה לשתף את המצנפת במידע רגיש על המתחולל בעולם.

"[...] אך השנה אוסיף מילה, הסכיתו לדברי: תוהה אני על התפקיד אשר נגזר עלי. חובה עלי היא לפלג לארבעה בתים. אך מה אם המיון עצמו הוא שיוצר תככים?
דעו שיש פה סכנה, אזהיר בכל לשון: כי הוגוורטס לאיום נתון מצד אויב חיצון. כעת חובה להתלכד, או שניפול פרודים. אמרתי את שלי, עכשיו ניגש לעניינים."
- קטע מתוך שיר מצנפת המיון בשנת 1995.

מצנפת המיון ותלמידי הוגוורטס

מצנפת המיון והארי פוטר
בשנתו הראשונה של הארי פוטר, כאשר הוא נקרא לשבת על השרפרף ולחבוש את מצנפת המיון, היא התלבטה על-פני פרק זמן ממושך לפני שמיינה אותו לבסוף לבית גריפינדור.
בהשפעת שיחתו עם דראקו מאלפוי מוקדם יותר באותה השנה ובהשפעת המוניטין השלילי של בית סלית'רין, ייחל הארי שלא להגיע לבית סלית'רין - ולהפתעתו המצנפת קיבלה את בקשתו. יחד עם זאת, ציינה מצנפת המיון שבית סלית'רין יכל להפוך אותו לאדם דגול ולהביא אותו לגדולה.
בשנתו השנייה של הארי, כשהוא חבש את המצנפת פעם נוספת, המשיכה המצנפת לטעון שהארי היה מצליח מאד בבית סלית'רין. יחד עם זאת, ציינה שהיה קשה במיוחד למיין אותו. הארי הוריד את המצנפת מראשו בסלידה והצהיר בפניה שמקומו הוא בבית גריפינדור.

"אתה רוצה לבדוק אם שיבצתי אותך בבית הנכון," אמרה המצנפת. "כן... לגביך היה קשה במיוחד להחליט. אבל אני עדיין חושבת מה שחשבתי אז - " ליבו של הארי זינק - "שבאמת היית מצליח מאד בסלית'רין."
וליבו צנח שוב. הוא תפס בקצה המצנפת ותלש אותה מראשו. היא התנדנדה בידיו, מלוכלכת ודהויה. הארי דחף אותה בחזרה למדף ונתקף בחילה.
"את טועה," הוא אמר למצנפת הרפה והדוממת, אך זו לא זזה.

באותה השנה, המצנפת אף משחקת תפקיד קריטי בקרב של הארי מול הבסיליסק. עוף החול של דמבלדור, פוקס, נושא את המצנפת ומביא אותה אל הארי כשזה האחרון נמצא בחדר הסודות. הארי שולף את חרבו של גריפינדור מתוך המצנפת, ובעזרתה קובע את מותו של הבסיליסק. מאוחר יותר דמבלדור מספר לו שרק תלמיד גריפינדור אמיתי היה יכול לשלוף את החרב מהמצנפת, שכן החרב והמצנפת הן החפצים המזוהים ביותר עם גודריק גריפינדור.

מצנפת המיון והרמיוני גריינג'ר
נדמה שגם להרמיוני היה ויכוח קצר עם המצנפת, ששוקלת ברצינות לשבץ אותה בבית רייבנקלו בשל היותה אינטליגנטית וחכמה יותר מכל התלמידים בשכבתה. עם זאת, המצנפת מבחינה באומץ החבוי בהרמיוני ובכוח הרצון שלה ומשבצת אותה בבית גריפנדור. הרמיוני עצמה מודה בעובדה זאת בשנתה החמישית בהוגוורטס.

מצנפת המיון ורון וויזלי
נראה שהמיון של רון וויזלי הוא משימה קלה בעבור מצנפת המיון, שממיינת אותו מיד לבית גריפינדור כמו את כל בני משפחתו. יחד עם זאת, למרות שכל בני משפחתו מויינו לגריפינדור, רון חושש לפני טקס המיון שמא הוא לא ישבוץ באותו הבית (כמו במקרה של סיריוס בלק).

מצנפת המיון ודראקו מאלפוי
ברגע שהמצנפת נוגעת בראשו של דראקו, היא מכריזה "סלית'רין!", כנראה בגלל שלדראקו יש נטייה להיות אנוכי. מאלפוי הוא טהור דם, כמו רוב תלמידי סלית'רין, וכל משפחתו היא יוצאת בית סלית'רין: הוריו לוציוס ונרקיסיה מאלפוי, ודודתו בלטריקס לסטריינג'.

מצנפת המיון ונוויל לונגבוטום
בתחילה שוקלת המצנפת למיין את נוויל להפלפאף, אך לאחר מכן מחליטה למיינו לבית גריפינדור. נוויל המופתע קם מהשרפרף ורץ יחד עם המצנפת לכיוון שולחן גריפינדור, אך נאלץ לחזור לקדמת האולם כדי שפרופסור מקגונגל תסיר אותה מעליו.
במהלך הקרב על הוגוורטס, הלורד וולדמורט מנסה להשמיד את המצנפת כדי לבטל את טקס המיון ולשלח את כל התלמידים לבית סלית'רין. כדי לממש מטרה זו, הוא מעלה את המצנפת באש בעודה נמצאת על ראשו של נוויל לונגבוטום. נוויל, בדומה להארי, שולף את חרב גריפינדור מהמצנפת ועורף את ראשה של נגיני.
שני עשורים מאוחר יותר, אלבוס סוורוס פוטר חושש בנוגע לתוצאות מיונו, והארי מסביר לו שהמצנפת תתחשב ברצונו. מכאן אנו מבינים שהמצנפת לא ניזוקה במהלך הקרב, או שניזוקה ותוקנה.

מצנפת המיון וטום רידל
לפי עדותו של דמבלדור, מצנפת המיון משבצת את רידל בסלית'רין מיד כשהיא נוגעת בראשו, בדומה לשיבוצו של דראקו מאלפוי. לטום רידל היו התכונות המתאימות ביותר לביתו של סלאזר, ומלבד זאת הוא היה מאחרוני צאצאיו.

מצנפת המיון והארי פוטר מצנפת המיון והרמיוני גריינג'ר מצנפת המיון ורון וויזלי מצנפת המיון ודראקו מאלפוי

אישיות ותכונות
למרות שמדובר במצנפת, נדמה שיש לה אישיות ותודעה משלה. בראשית כל שנה, שרה המצנפת שיר פתיחה שמשלב את תיאוריה בנוגע לימים עברו, וכן את דעותיה ואת השקפתה בנוגע למתרחש בעולם הקוסמים. למרות השימוש בה למטרות מיון, המצנפת מפצירה בתלמידים לשמור על חזית מאוחדת מול הסכנה. למצנפת יש כנראה גם חוש הומור וזיכרון טוב, שכן היא זוכרת את בני משפחת וויזלי ואת בני משפחת מאלפוי ואת הבית אליו מיינה אותם בעבר.



מממנים


  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
93 510 347 105


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2024 - 2007