האתר והפורומים  ·   מדיה  ·   הספרים  ·   הדמויות  ·   הסרטים  ·   השחקנים  ·   שונות

ברוך הבא, אורח ( התחבר | הירשם )

0 חרמשים
פורומיםפאנפיקיםHPlanetהאנציקלופדיהמערכת הדו-קרבהוגסמיד

מממנים


חוקי הפורום 


 
הגב לנושא זה פרסם נושא חדש פרסם סקר

 לב שלםllנריה
פורסם ב: Jan 11 2025, 22:39 PM
צטט הודעה




קוסם מצטיין
*******

פרטי משתמש
קבוצה: סלית'רין
הודעות: 13416
חרמשים: 15751
מגדר:male
משתמש מספר: 82906
חפצי המשתמש: צפה
תאריך הצטרפות: 10.05.2022


השיר המובא לפניכם מבוסס על אמרתו של רבי מנחם מנדל מקוצק, "אין שלם יותר מלב שבור, אין זעקה גדולה מהדממה, ואין ישר מסולם עקום".


לב נשבר לרסיסים,
האמת נחשפת, מתחת מעטים עבים.
והלב שלם, יותר מכל לב מתאחה.

קול דממה זועק בקולי קולות
הוא נוקב, ביתר שאת, את המציאות בעצמה.
והדממה, הדממה, קולה רם ונשגב.

הסולם עקום בכל זווית מזוויתיו,
זו הדרך - הדרך הישרה היא דרך המהמורות.
והסולם ישר מכל סרגל.


--------------------
[ALIGN=Center] נריה 14 טולקין TGAMM ❄נווד אוויר

האם לא שמעתם על המשוגע ההוא, שבוקר בהיר אחר הדליק פנס, רץ אל השוק וצעק בלי הרף: "אני מחפש את אלוהים! אני מחפש את אלוהים!" - מאחר שבאותה שעה דווקא נאספו שם רבים מהללו שאינם מאמינים באלוהים, עורר האיש צחוק גדול. האם הלך לאיבוד? שאל אחר מהם. ואולי תעה בדרך כילד? שאל אחר. [...] "היכן נעלם אלוהים" קרא המשוגע, "אני אגיד לכם היכן. אנחנו הרגנו אותו - אתם ואני! כולנו רוצחיו! אבל איך עשינו זאת? איך הצלחנו לשתות את הים עד תומו? מה המעשה אשר עשינו כאשר התרנו את הארץ הזאת משמשה? האין אנו צונחים מטה מטה ואחורה והצידה ולפנים - לכל עבר? היש עדיין למעלה ולמטה? האם לא נהיה קר יותר? האין יורד הלילה כל הזמן - עוד ועוד לילה? האין צורך להדליק פנסים לפני הצהרים? האם עדיין איננו שומעים כלל את שאון הקברנים הקוברים את אלוהים? האם עדיין איננו מריחים כלל את הריקבון האלוהי? - גם אלים נרקבים! אלוהים מת! אלוהים יישאר מת! ואנחנו הרגנו אותו!"
-משל האיש המשוגע, המדע העליז, פרידריך ניטשה

---------
הארי פוטר - Hportal.co.il
Top
פורסם ב: Jan 11 2025, 22:43 PM
צטט הודעה




Memento mori
****************

פרטי משתמש
קבוצה: רייבנקלו
הודעות: 71027
חרמשים: 10863
מגדר:female
משתמש מספר: 69760
חפצי המשתמש: צפה
תאריך הצטרפות: 27.03.2019


איזה שיר מעולה! אהבתי את כל האוקסימורונים המאוד מדויקים שהכנסת שלא פגמו אלא העשירו את השיר.
לא הכרתי את הפתגם, חשבתי שנעימה שמר המציאה את ''אין שלם מלב שבור וזועק מן הדממה'' ><
אני סתם מלהגת. מעולה!


--------------------
I am Sam
Sam-I-am

User Posted Image

Green eggs and ham forever


User Posted Image

תלחצו, בני תמותה, תלחצו.


נטעעע אני אוהב אותך את מקסימונת ואת קרואלה אז בכלל
תמישיכי להיות מקסימה ולכתוב מהמם בססש ולהתקיים פשוט לאב יו 3>

---------
הארי פוטר - Hportal.co.il
Top
פורסם ב: Jan 16 2025, 15:17 PM
צטט הודעה




קוסם בינוני
*****

פרטי משתמש
קבוצה: רייבנקלו
הודעות: 4618
חרמשים: 5808
מגדר:female
משתמש מספר: 75549
חפצי המשתמש: צפה
תאריך הצטרפות: 12.03.2021


אז השיר הזה היה די בעייתי עבורי והקריאה בו לא היתה חלקה, והסיבה העיקרית היא הניסוחים, שאני חושבת שהיית צריך לעבוד עליהם יותר. הנה ההערות שלי:

QUOTE
האמת נחשפת, מתחת מעטים עבים


מתחת למעטים עבים, או תחת מעטים עבים. חסר לך כאן קישור.

QUOTE
קול דממה זועק בקולי קולות


1. הכנסת כאן הטיות של המילה "קול" שלוש פעמים; זה לא כל כך נורא בדוגמה האחרונה, כי הרי "קולי קולות" זה צירוף אידיומי, אבל כשאתה מוסיף גם את המילה עצמה בהתחלה - "קול" - נוצרת חזרתיות שהופכת את השורה לקצת מעגלית; קול משמיע קולי קולות? קולי קולות יוצאים מקול? זה די א' מוביל לא'.
2. "קול דממה" - אני מבינה שניסית לשחק על המשפט של מקוצק, אבל הניסוח הזה לא עובד. כי קול הוא יחידה עצמאית הופכית לשקט, ולכן אין כזה דבר "קול דממה", גם באופן מטאפורי; אם אתה בוחר להשתמש במילה קול, בהטייתה המקורית, אתה חייב לצרף אליה מילת תואר או פועל שמרחיבות עליה (גם עצם אפשרית טכנית, אבל אני לא רואה איך אפשר בפועל להכניס). לכן קול דממה לא מתפקד. אם אתה רוצה, אתה יכול לכתוב "קולה של הדממה" - בזה אין בעיה, זה אחלה אוקסימורון (נראה לי שלשם כיוונת). אפילו "קול הדממה" עובד (למרות שלי אישית זה מרגיש פחות אלגנטי). כי במקרה הזה הקול מתפקד כהרחבה של הדממה, ולא להפך.
3. "קול דממה זועק בקולי קולות" זה גם לא מוצלח, כי שוב פעם, הלכת על דפוס של עצם + עצם + פועל + תואר, שהוא דפוס די מבלבל. חלוקת תשומת הלב של הקוראים לא עקבית כאן. עצם + פועל + תואר עובד מצוין, עצם + תואר + פועל + תואר גם יכול לעבוד אם אולי תכניס פסיק באמצע, אבל כשאתה נותן צמד של שני שמות עצם על ההתחלה ואז ממשיך ככה אתה בעצם הורס את רצף הקריאה.
4. למה אין כאן פסיק? בכל אחד מהבתים האחרים השורה הראשונה נגמרת עם פסיק, ושתי השורות האחרונות נגמרות עם נקודה. אז למה כאן אין שום סימן פיסוק?

QUOTE
הוא נוקב, ביתר שאת, את המציאות בעצמה.


1. הוא נוקב את המציאות עצמה? אתה מתכוון שהוא נוקב בשמה של המציאות עצמה? או שהוא נוקב, כלומר חד ולא מעורער? כי בשני המקרים יש בעיות, אבל במקרה השני במיוחד. מן הסתם במקרה הראשון אתה צריך להוסיף שתי מילים ולהשמיט מילה (להוסיף "בשמה" ו"של", הייתי ממליצה אחרי הפסיק השני, להוריד את "את"). אפשרות ראשונה יותר בעייתית. אני תכף אתייחס למקטע האמצעי - אבל קודם כל, אתה לא יכול לכתוב "הוא נוקב את המציאות בעצמה". אם הוא נוקב מלשון חד באופן מילולי (הוא מחורר את המציאות עצמה?), אז בסדר. אני לא מבינה מה זה אומר וזו בעיה אחרת, אבל זה עניין סובייקטיבי. חוץ מזה אתה בבניין הלא נכון - זה צריך להיות "מנקב", ולא "נוקב". אם הכוונה היא באמת נוקב במובן המטאפורי - אז לא יכולה להיות כאן מילת יחס, כי אין קשר ישיר בין "חוסר הפשרות" של הקול המדובר למציאות.
2. הוא נוקב ביתר שאת? כלומר שהוא מחורר ביתר שאת, הוא עומד על שלו ביתר שאת, או שהוא נוקב בשם כלשהו ביתר שאת (על פי כל אחת מהפרשנויות האפשריות לנוקב, פירטתי למעלה). זה לא עובד כי לא ביססנו ניקוב קודם, אז אתה לא יכול להכניס כאן הוספה. חוץ מזה אני סתם חושבת שהביטוי הזה ספציפית לא עובד בהקשר המסוים הזה. אם רצית לסמן התגברות או עוצמה יכולת לכתוב "ללא עורערין" או יציב ואיתן", "בהתמדה", "ללא הפוגה", "ללא הרף" וכן הלאה. אני מניחה שזו לא התגברות, אבל שוב, זה כי התגברות לא מתאימה בהקשר הזה.

QUOTE
והדממה, הדממה, קולה רם ונשגב.


סתם הייתי מחליפה כאן את אחד הפסיקים בנקודה. חוץ מזה זו חזרה רביעית על המילה קול. אפשר לכתוב שירתה או משהו בסגנון.

QUOTE
הסולם עקום בכל זווית מזוויתיו


1. הוספת כאן ה"א הידיעה שלא היתה קיימת בבתים הקודמים - זה לב, ואז קול, ועכשיו "הסולם". יכול להיות שזה מכוון. אם כן, לא הבנתי למה.
2. בכל זווית מזוויותיו? אני חייבת להודות שלא הבנתי על איזה דימוי הלכת. אתה מתכוון לכיוונים שמהם ניתן לראות את הסולם? סולם הוא לא דבר שמאופיין בזוויות (?) אז אני מנחשת שזה דימוי למשהו אחר, אבל אני לא בטוחה למה.


QUOTE
זו הדרך - הדרך הישרה היא דרך המהמורות.


לא הבנתי מה זה אומר. איזו דרך? הכוונה היא, "זוהי הדרך", זהו הנתיב שבו עלינו לצעוד, זוהי דרך החיים - ואז ההתייחסות השניה לדרך היא דרך אחרת? אז למה לחזור על המילה דרך? במקרה כזה "הדרך הישרה היא דרך המהמורות" דווקא הגיוני. מצד שני אני לא מבינה מה הקשר בין האמירה הזאת לדימוי של הסולם, ובשתי הדוגמאות הקודמות היה קשר (גם אם עקיף) בין השורה הראשונה לשנייה, אז זה לא אחיד.

QUOTE
והסולם ישר מכל סרגל.


אחלה דימוי.


אני חושבת שהבעיה העיקרית שלי היא שלא הבנתי מה בדיוק ניסית לעשות בשיר הזה. אם אתה רוצה לכתוב על המשפט של מקוצק, מצוין, תצטט אותו; תכתוב שיר עם שלושה בתים (פלוס מינוס סגירה אקספוזיציה ופירוט איפה שהם מרגישים נחוצים) שבו כל בית נפתח/נגמר במשפטים "אין שלם יותר מלב שבור", "אין זעקה גדולה מהדממה", "ואין ישר מסולם עקום". כאן יש תחושה שניסית להרחיב את המשפט בבניית מין תהליך מאוד נקודתי - לב מסוים נשבר, האמת נחשפת, תצפית: הוא שלם יותר מלב מתאחה. יש כאן כמה בעיות; קודם כל, זה לא מה שהציטוט המקורי דיבר עליו. הוא דיבר על כך שאין בנמצא שלם מלב שבור, בלי השוואה וקשר ל"לב מתאחה" (שאגב לא בטוחה מה זה אומר, הרי במובן המילולי לב מתאחה זה לב בתהליך של התרפאות, לא לב שעודנו במצב שלם, אז אני לא בטוחה למה בחרת לעשות דווקא את ההשוואה הזאת). הוא גם מדבר על "לב" (לצורך העניין) באופן כללי, לא נקודתי, אז למה אנחנו לא מקבלים ה"א הידיעה בכל אחד מהבתים? חוץ מזה יש מין אי עקביות באופן שבו אתה מתאר את כל אחד מהשלשה - אנחנו עוקבים אחרי הלב רגע אחרי שהוא נשבר, אחרי הדממה בזמן שהיא זועקת (?) ואחרי הסולם באופן כללי, כהבחנה. אתה רואה שהניסוח שלי כאן מוזר כי לא הבנתי מה קורה. זו בעיה אישית שלי עם הטקסט - אני לא אוהבת את הבחירה האומנותית להמיר את המשפט הכללי הזה למין רצף תיאורי, גם כי אני חושבת שזה חוטא למטרה המקורית, כי זה יוצר לך צורך לבצע השוואה (ואגב בשורה השלישית של הבית השני לא עשית השוואה), אבל גם כי במקרה כזה אני לא מבינה למה לכתוב את השיר הזה מלכתחילה. המשפט של הרב מנחם מקוצק עומד בפני עצמו. אם אין לך מה להוסיף עליו, למה לכתוב עליו שיר? הטעם האישי שלי הוא שאני לא אחפש שיר שמבוסס על יצירה קיימת שאין לו מה להוסיף עליה; הרחבה, פרשנות, סתירה, וכן הלאה. אני מצטערת, אבל השיר הזה פשוט לא בשבילי.


תראה אני באמת מצטערת אם הביקרות הזאת יצאה שלילית במיוחד, אני מן הסתם לא רוצה לפגוע בך. בבקשה אל תיקח ללב שום דבר ממה שכתבתי, זה פשוט החוויה שלי מהשיר.


--------------------
User Posted Image

It was late evening when K. arrived. The village lay under deep snow. There was no sign of the Castle hill, fog and darkness surrounded it, not even the faintest gleam of light suggested the Castle.
- Franz Kafka, The Castle.

קלישה • כותבת • סטיבן קינג

חתימת פרישה שלא תתחלף פעם ביומיים / המגדל האפל / דרי / שם הרוח / כל הבנות רוצות את בצלאל / פיראטים סגולים שעשויים מגבינה צהובה / שיכורה משוקו / לא קרקר, פתיבר / חלוקו הצמרירי של קרסטומנסי / סופי פלסטר / שומרת החתיכים האבודים / עיניים זה טעים / פיצת השנה / סופרת השנה / כל אחד רוצה להיות חתול צהוב / בעת שלוק פלולים כפושים / Sam She Is / לאן הברווזים הולכים כשהאגם קפוא / למה העורב דומה לשולחן הכתיבה / לעיתים בעיתות משבר נטיות הלב של עיגולים דיפוזיים הולכות מדחי אל דחי / Freeze Your Brain / Ten Duel Commandments / כשמכחילה האש באח, מה עושים? מה עושים? / מוזת הסיוטים / בשבת השנייה של היֶרח השנים־עשר, בעיר בֶּכי, נפלה נערה מהשמיים / ג'ורג' הסקרן / גבינה בולגרית / ר / The radio demon / כולם רוצחים בעיר הזאת / Pride is a damsel in distress / מוזיקה ולא מוסיקה / פיזיקה ולא פיסיקה / קורנפלקס לפני החלב / ניסים לארוחת הבוקר / האזרח הקטן / רק בדממה - המילה / 505 / אשנפוטל / סשה המהמה שס / כמו לאכול עוגה בחלום / אילו דקירה היתה ריקוד / האימה היא אלה בהירת שיער / Winter Is Coming / פטרוסינלה / אלת השחר ורודת האצבעות השכימה ועלתה / בלי פאניקה / 42 / התיקון של תיאוריית הכאוס / רק פושטק עלוב בולע קטשופ קר / עדיין בטאית, אני חושבת / האיש בשחור נמלט לתוך המדבר, והאקדוחן בא בעקבותיו

(sixseasonsandamovie#)

---------
הארי פוטר - Hportal.co.il
Top
פורסם ב: Jan 26 2025, 22:18 PM
צטט הודעה




קוסם מתקדם
******

פרטי משתמש
קבוצה: פרופסורים
הודעות: 8477
חרמשים: 47643
מגדר:female
משתמש מספר: 75272
חפצי המשתמש: צפה
תאריך הצטרפות: 11.02.2021


השיר מעולה, אבל הביקורת שלי היא דווקא על הביקורת של קלישה.
אני חושבת דווקא אחרת, הוא ניסה (והצליח) לעשות מה שגם אני עשיתי בעבר- לשחק על מילים של משפט כלשהו ולתת לו משמעויות נוספות מלבד אלו הנראות לעין בהתחלה, אלו יצירות קיימות, אולי לא נפוצות במיוחד, אבל אני דווקא אוהבת אותם.
כמובן שהמשפט של הרבי עומד בפני עצמו, אך אין זה אומר שאין מקום לפרשנות אישית, הרי אין לך דרך בהכרח לדעת מה כוונת המשורר, ובכלל, לכתוב יצירה על יצירה קיימת זהו לא בהכרח דבר שלילי או לא נכון. נריה ניסה להתמקד ולהביע את מה שהוא רואה ומבין מהמשפט בצורה של שיר, זהו מאוד קביל והגיוני.
בנוסף, ההערה שלך לגבי "קול דממה" לא לחלוטין מדויקת, כיוון שקיים ביטוי "קול דממה דקה", הוא מופיע בתנ"ך, ישנה האפשרות שהוא לא ניסה לשחק רק על המשפט של הרבי, אלא גם על הביטוי הזה (שדרך אגב, יש לי שיר שלם שמשחק עליו), על כן "קול דממה" קיים, לפחות באופן מטאפורי.
בכל אופן, יכול להיות שאת לא אוהבת את הרעיון, זה הגיוני, ובהחלט אפשרי שיש מה לבקר בשיר (וכל הכבוד לך שטרחת לכתוב ת"ב כל כך מפורט, אני מאוד מאוד מעריכה את התב"ים שלך), אך לתחושתי הוא לא היה מספיק נכון ומדויק.


--------------------
יעל שרה||תולעת ספרים||דוסה||מתנחלת||רייבנ||סס"ש||מ. צ"ד

User Posted Image

בס"ד
בעז"ה
לה"ו



עד הניצחון


כותבת מעט
סגירת צ"ד- הפתעת השנה

---------
הארי פוטר - Hportal.co.il
Top
0 משתמשים צופים באשכול זה (0 אורחים ו 0 משתמשים אנונימיים)
0 משתמשים:

אפשרויות נושא
הגב לנושא זה פרסם נושא חדש פרסם סקר

 



  ניקוד הבתים · תיעוד עריכת הנקודות · חדר הגביעים
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית
3494 6529 3887 2079


פורטל הארי פוטר הישראלי קיצורי דרך
מיוחדים: הארי פוטר | אודותינו | צור קשר | הפורומים | HPlanet - הסיור הווירטואלי | פאנפיקים | האנציקלופדיה
האנציקלופדיה: אלבוס דמבלדור | לונה לאבגוד | היער האסור | משרד הקסמים | חדר הנחיצות | גילדרוי לוקהרט | קווידיץ' | דראקו מאלפוי | אוכלי המוות | מצנפת המיון | סוורוס סנייפ | סדריק דיגורי | הוגסמיד | סמטת דיאגון | פוטרמור | הקרב על הוגוורטס

עוצב על-ידי Design by JBStyle
© כל הזכויות שמורות ל-All rights reserved to HPortal
2007-2025